به گزارش حیات، صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی در حاشیه سی وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به تغییرات و تحولات حوزه پرورشی، از برنامهریزی ویژه برای تقویت و توسعه امور تربیتی خبر داد.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه آنقدر که به مسائل آموزشی و انتقال محتوا به دانشآموزان کار کردیم، کمتر در موضوع تمرین مهارتهای خوشبختی کار کردیم افزود: مهارتهای خوشبختی را معرفی کردهایم، اما فرصت تمرین در دوره دانشآموزی را کمتر فراهم کردهایم، سبک زندگی هم به سمتی رفته که فرصتهایی که دانشآموزان برای آن تمرین داشتند، کمتر شده است.
ملکی با بیان اینکه ارتباطات خانوادگی، محلی و دوستانه در گذشته به صورتی بود که خیلی از مسایل را در دوره کودکی و نوجوانی کسب مهارت میکردند، اما به مرور این فعالیتها کمرنگ شده است ادامه داد: این اتفاق در حوزه فعالیتهای پرورشی افتاده است.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه دانشآموزان امروز به خاطر زندگی آپارتمانی و موبایلی از خیلی از فعالیتهای گروهی و زیستی محروم هستند ادامه داد: پیشتر اردوهای زیادی داشتیم، در دهه ۶۰ و ۷۰ رونق زیادی داشتند، اما چه اتفاقی میافتد که اردو و اردوگاهداری به حاشیه میرود.
ملکی با بیان اینکه نیاز به یک آسیبشناسی جدی از گذشته داریم تا در این حوزه چه فرصتهایی در اختیار بوده ولی الان نیست و در کنار این، نیازمند هستیم که جریان آینده و فناوری را هم ببینیم گفت: به شدت و سرعت نیازمند تغییرات در سازوکارهای تربیتی و پرورشی هستیم. ناظر به دو مسأله آسیبشناسی و جریان آینده و فناوری، همچنین دانشآموزان را باید برای آیندهای تربیت کنیم که کاملا متفاوت باشد و این یعنی کار دشواری داریم.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه فعالیتها ابعادی دارد، گفت: یک ضلع، نگاشت آینده مطلوب ممکن است که باید از الان مقدمات آن فراهم شود. محور دوم طرحهای حوزه پرورشی، ناظر بر فراگیرسازی است.
ملکی با بیان اینکه خیلی از دانشآموزان به دلایل مختلف از کسب مهارتهای حوزه پرورشی محروم میشوند گفت: فراگیرسازی و بهرهمندی حداکثری فضای دانشآموزی از فعالیتهای پرورشی در دستور کار است. همچنین ضلع سوم ناظر بر تحول در فناوریهای فرهنگی و محصولاتی است که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردها در حوزه پرورشی و تربیتی این است دانشآموزان را به رسمیت بشناسیم اظهار کرد: معتقدیم دانشآموزان در این حوزه نه تنها مخاطب برنامهها، بلکه باید طراح و مجری فعالیتها باشند. معتقدیم باید خیلی بیش از گذشته به خود دانشآموزان میدان داد و اگر این نقش به رسمیت شناخته شود بسیاری از مشکلات کشور حل میشود و نیاز به تغییر نگرش در خیلی از برنامهها داریم.
ملکی با بیان اینکه در حوزه جشنوارهها و مسابقات اتفاقات خیلی خوبی افتاده گفت: یکی از تغییر رویکردها این است که این فرصتها در اختیار همه دانشآموزان قرار بگیرد و به همین منظور تغییراتی در شاخصها و سازوکارها دادهایم. بدین شکل به مرور به این سمت میرویم.
معاون پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: مدرسهای از لحاظ پرورشی موفق است که بتواند درصد بیشتری از دانشآموزان را در طراحی و برنامهریزی و اجرای فعالیتها مشارکت دهد لذا میدان دادن به تشکلهای دانشآموزی برای ما اهمیت زیادی دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه در موضوع اردوها و اردوگاهها، فناوری اداره اردو و اردوگاه مربوط به سالهای قدیم است و نیازمند نوسازی فناوری و روشهای اردویی و اردوگاهی هستیم گفت: نسل امروز نیازمند محیطهای اردویی امن و سالم است. همچنین بخشی دیگر از فعالیتها ناظر بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است و یکی از بهترین برنامهها در این حوزه در آموزش و پرورش است. اول راه است، اما مسیر عالمانهای دنبال میشود.
ملکی با بیان اینکه طرح نماد تشکیل شده و ائتلافی شکل گرفته تا دستگاهها به کمک آموزش و پرورش بیایند افزود: در این زمینه بخشی از کار ناظر بر غربالگری است، در آموزش و پرورش در سال گذشته اتفاق مهمی رقم خورد و بحث غربالگری به سطح خوبی رسید و حدود ۸ میلیون دانشآموز را غربالگری کردیم و براساس افرادی که احتمالا در آستانه خطر بودند رسیدگی انجام شد و امیدواریم به کمک مشاوران مدارس و معلمان و مدیران و با تلاش جمعی در سال آینده حداقل در مقطع متوسطه غربالگری به ۱۰۰ درصد برسد و رسیدگیهای خودمان را ناظر به دانشآموزان عزیز از موضوعات روحی و ... به عدد قابل توجهی برسانیم.
منبع؛ باشگاه خبرنگاران
نظر شما